Kościół w Ćmielowie

Dostępne w internecie artykuły o ćmielowskim kościele podają jako czas jego powstania wiek XIV. Wtedy jeszcze był to kościół w Szydłowie, wsi obok osady Ćmielów, w którym istniał już w tym czasie zamek. Gdy w XVI wieku lokowano miasto Ćmielów jego rynek umieszczono właśnie dokładnie w połowie drogi między zamkiem, a kościołem. Kolejne przebudowy z gotyckiego kościoła zrobiły renesansowy, a później barokowy. To co dziś można oglądać to efekt kolejnej przebudowy świątyni w wieku XIX.

Obrazek

Zamek w Ćmielowie

Zamek znajduje się w rozlewiskach rzeki Kamiennej. Czasami podaje się informację o jego istnieniu w końcu XIV wieku. Prawdopodobnie błędnie. W pobliskim Podgrodziu też istniał zamek i to być może jego dotyczy data 1388. Zamek w Ćmielowie mógł powstać na początku wieku XVI na potrzeby właściciela m.in. Ćmielowa i Opatowa - Krzysztofa Szydłowieckiego.

Obrazek

Mogiła wojenna i pomnik w Żyrzynie

Kilkanaście metrów od mogiły żołnierzy AK i WiN w Żyrzynie znajduje się od lat 80-tych pomnik poświęcony żołnierzom Wojska Polskiego z 1939 roku, partyzantom Batalionów Chłopskich i powstańcom 1863 roku.

Obrazek

Cerkiew w Hrubieszowie

Hrubieszów w swojej historii miał co najmniej 9 cerkwi. Cerkiew Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny (lub jak piszą katolicy Wniebowzięcia) powstała w latach 1873-1875. Wcześniej w miejscu tym stał kościół katolicki rozebrany w 1785 roku. Budowla posiada 13 kopuł. Źródła co prawda podaję że jest to 13 cebulastych kopuł ale co do jednej z nich nie był bym taki pewien czy mała cebulka na szczycie też ma być liczona. Podobno z taką liczbą kopuł w Europie jest jeszcze tylko jedna cerkiew, w Finlandii.

Obrazek

Synagoga w Zamościu

Budynek powstał z inicjatywy sprowadzonych tu przez Zamoyskich Żydów sefardyjskich. Do 1588 roku Zamość korzystał z zakazu osiedlania się Żydów. Obronny charakter miasta sprawił, że jego mieszkańcy uniknęli pogromów za czasów powstania Chmielnickiego. Na pewno była to też zachęta dla wielu by tu się osiedlić. Tak więc budowla wzniesiona w latach 1610-1618 przez Żydów sefardyjskich szybko stała się bożnicą coraz liczniejszych Żydów aszkenazyjskich. To już zapewne ich dziełem jest dobudowanie w XVII w. do bryły głównej parterowych babińców. W odróżnieniu od wielu synagog na terenie Polski zamojska ma dach ukryty za renesansowymi attykami.

Obrazek

Synagoga w Szydłowie

Jak to ładnie napisano w Wikipedii

synagoga znajduje się na skraju wsi przy ul. Targowej 3

Ten "skraj wsi" jest przy murze otaczającym nie tyle wieś co jej część. Wolę tu określenie "stare miasto" nawet jeżeli jest ono częścią wsi.

Obrazek

Cmentarz żydowski w Lubartowie

Lubartów gościł Żydów od początku swojego istnienia. Zajmowali się oni na początku głównie handlem zbożem spławianym Wieprzem. W XIX wieku i na początku wieku XX stanowili większość mieszkańców miasta. Posiadali nieistniejącą już synagogę oraz dwa cmentarze. Starszy przy ulicy Żabiej został całkowicie zniszczony podczas okupacji. Nowy - przy ulicy Cichej długo pozostawał zapomnianym, jednak niewyjaśnione do końca sprawy własnościowe i fakt, że jednak zachowało się tam kilka macew powstrzymał urzędników przed zmianą przeznaczenia tego terenu. Ostatecznie teren przekazano gminie wyznaniowej w Warszawie. Z zachowanych macew stworzono lapidarium (jeszcze w 1988 roku). Teren cmentarza zaś obsadzono drzewami (w latach 60-tych). Z informacji ze strony kirkuty.xip.pl wynika, że liczba macew powinna się zwiększyć. Ktoś kilka lubartowskich stel wystawił na aukcję w allegro.pl i mają one trafić (po nieodpłatnym odzyskaniu od "sprzedawcy") na teren cmentarza.

Obrazek

Cmentarz żydowski w Radzyniu Podlaskim

Spis powszechny z 1921 roku wykazał w Radzyniu Podlaskim obecność 2895 osób wyznania mojżeszowego, co stanowiło 59,7% wszystkich mieszkańców miasta. Były tu wtedy dwa cmentarze żydowskie. Starszy, który pamiętany jest sprzed wojny jako zaniedbany i opuszczony został zdewastowany podczas wojny, a po wojnie jego teren przeznaczono pod zabudowę miejską. Na początku wieku XX Żydzi radzyńscy założyli nowy cmentarz przy drodze prowadzącej z Radzynia do Czemiernik. Określany bywa jako cmentarz chasydzki co ma niewątpliwie związek z liczną społecznością chasydzką, która funkcjonowała tu przed II wojną światową. I tu, jak na starym cmentarzu, zniszczeń dokonywano podczas wojny oraz po wojnie. Macewy lub ich fragmenty były zabierane przez zamieszkującą w pobliżu ludność do wykorzystania w gospodarstwach. Jedna z takich macew powróciła na cmentarz w roku 2008.

Obrazek

Pałac w Celejowie

Celejów leży pomiędzy Kazimierzem Dolnym i Nałęczowem. Nad przepływającą tędy rzeką Bystrą Choteccy posiadali folwark do czasu gdy podjęli decyzję o przeniesieniu tu swojej siedziby rodowej.

Obrazek

Kaplica w Polanówce

W obecnej formie kaplica istnieje od roku 1838. Wtedy to przebudowano starszą o niemal 100 lat kaplicę ufundowaną przez Marcjannę z Polanowskich Łabęcką (1743). Fundatorem przebudowy był prawnuk fundatorki - Karol Łabęcki.

Obrazek

Strony

Subskrybuj Złe miejsca dla ślimaków RSS