Cmentarz żydowski w Tomaszowie Lubelskim

O synagodze w Tomaszowie wiadomo, że istniała już w 1594 r. Być może wtedy też już istniał i cmentarz. W XVIII wieku Tomaszów był "żydowską wyspą w chłopskim morzu". Zmienili to dopiero niemieccy okupanci.

Jadąc do Tomaszowa wiedziałem, że tak jak w Hrubieszowie i tu cmentarz jest zamknięty na kłódkę. Nie spodziewając się więc wiele zrobiłem pierwsze zdjęcia podchodząc do bramy.

Obrazek

Cmentarz wojenny w Świerżach Górnych

Cmentarz znajduje się za cmentarzem parafialnym w głębi lasu. Nie zauważyłem żadnych znaków do niego prowadzących.

Obrazek

Cmentarz wojenny w Niedrzwicy Kościelnej

Cmentarz wojenny w Niedrzwicy Kościelnej należy do grupy cmentarzy zadbanych. Posiada formę kopca o wysokości 5 m. Gmina nadała mu jeszcze jedną funkcję - punktu widokowego. Na szczyt prowadzą schody, dla ułatwienia wspinaczki zamontowano też poręcze.

Obrazek

Cmentarz wojenny w Kraśniku

W sierpniu 1914 roku pod Kraśnikiem przez 3 dni armia carska powstrzymywała oddziały c.k. armii w marszu na Lublin. We wrześniu tego samego roku do Kraśnika powrócili Rosjanie. W lipcu 1915 roku walki o Kraśnik trwały dni 8. Jednym ze śladów tamtych czasów jest cmentarz w Kraśniku przy ul. Lipowej.

Obrazek

Cmentarz wojenny w Terebiniu

W drodze z Hrubieszowa do Tomaszowa Lubelskiego zatrzymałem się przy bramie z tabliczką. Nawet nie wiedziałem, że jest to brama cmentarna. Ogrodzony teren jest bowiem bardzo duży w porównaniu z terenem z widocznymi nagrobkami. Zakładam, że cmentarz wojenny znajduje się w części bliskiej tej bramie. Druga brama, odległa o ok. 200m znajduje się na wprost obecnie używanej części cmentarza. Tu zaś kilkadziesiąt metrów w bok od bramy znajdują się resztki dawnej terebińskiej nekropolii.

Obrazek

Cmentarz żydowski w Hrubieszowie

Choć nie wiadomo kiedy cmentarz przy ul. Kruczej powstał jest to "cmentarz stary". Tzw. nowy, prawdopodobnie nawet nie był nigdy używany. Pierwsi Żydzi pojawili się w Hrubieszowie ok. 1440 roku. Być może już wtedy założyli swój cmentarz. Bowiem już 16 lat później otrzymują od króla prawo handlowania winem i innymi towarami na terenie całej Polski, zostają zwolnieni z płacenia myta i ceł na terenie Królestwa, nie odpowiadają przed sądami krajowymi - inaczej mówiąc zyskują potwierdzenie ochrony ze strony króla, co już pojawiało się we wcześniejszym "Statucie kaliskim". Na przełomie wieków XV i XVI trzykrotnie miasto było niszczone przez najazdy tatarskie. Chcąc przyspieszyć odbudowę król potwierdza wcześniej nadane przez Władysława Jagiełłę przywileje jednak do lat 20-tych XVI wieku jeszcze trzykrotnie powtarzają się niszczycielskie najazdy tatarskie.

Obrazek

Synagoga w Chęcinach

Zgodę na osiedlanie się ludności żydowskiej wydawano najczęściej gdy właścicielowi osady zależało na pobudzeniu w niej życia gospodarczego. Poza tym raczej hamowano napływ ludności żydowskiej. Tak też było w Chęcinach. W bogatym podzamczu do XVII wieku mieszkało niewielu wyznawców judaizmu. Na pewno było ich wystarczająco wielu by odprawiać wspólnie modły bo posiadali "nielegalny" dom modlitw. Starali się o wydanie przez króla zgody na budowę bożnicy. Uzyskali ją w roku 1638. Wymiary budynku podane w przywileju zdają się pasować do znanej i dziś budowli. czy jest jest tą samą? Synagoga w Chęcinach była wielokrotnie przebudowywana. Podczas jednej z tych przebudów przejście z przedsionka do sali modlitw otrzymało kamienny, zdobiony portal zachowany do dnia dzisiejszego (podczas mojej bytności w Chęcinach budynek był zamknięty więc go nie widziałem).

Obrazek

Cmentarz powstańców w Nowym Stawie

Wieś Nowy Staw w XIX wieku należała do dóbr kozłowieckich. Osada wraz z użytkami rolnymi są w całości otoczone przez las nazywany Lasem Kozłowieckim. Obok wsi przepływa rzeczka Ciemięga, która też odegrała rolę w wydarzeniach po których dziś pozostał jedynie cmentarz.

Obrazek

Cmentarz jeniecki w Chełmie w lesie Borek

Cmentarz znajduje się na tyłach cmentarza komunalnego. Chowano tu w masowych mogiłach jeńców stalagu 319B.

Obrazek

Synagoga w Bychawie

Murowana synagoga powstała w 1810 roku na miejsca XVIII-o wiecznej synagogi drewnianej. Wraz z częścią miasta spłonęła w pożarze 1867 roku. Remont zakończono pod koniec wieku XIX (źródła podają daty 1897 i 1899 - może są to daty rozpoczęcia i zakończenia remontu?). W okresie gdy synagoga stała nieużywana modły odprawiano w przylegającym do niej domu modlitwy.

Obrazek

Strony

Subskrybuj Złe miejsca dla ślimaków RSS