Pierwsze wzmianki o osadnictwie żydowskim w Kutnie - a ściślej o kutnowskich Żydach: Mojżeszu, Salomonie i Lewku - pochodzą z 1513 roku, choć z pewnością wyznawcy judaizmu mieszkali tu już wcześniej. W 1753 roku miasto zniszczył pożar, ogień strawił też dokumenty lokalnej gminy żydowskiej, dlatego też dzieje tej społeczności do połowy XVIII wieku nie są dobrze udokumentowane. Wiadomo, że kutnowscy Żydzi prowadzili rozwiniętą działalność handlową, docierając nawet do Niemiec i Niderlandów. Znany badacz historii mazowieckich Żydów, Paweł Fijałkowski w swym opracowaniu zatytułowanym "Żydzi w województwach łęczyckim i rawskim w XV - XVIII wieku" podaje, że "Żydzi z Sochaczewa, Mszczonowa, Kutna (...) handlowali przede wszystkim skórami zwierząt hodowlanych i produktami pochodnymi, to jest: skórami krowimi, wołowymi, baranimi i cielęcymi oraz kożuchami, butami, juchtem i wojłokiem. Przedmiotem ich zainteresowania były również skóry zwierząt dzikich: zajęcy, kun, lisów i tchorzy". Wielu z nich zajmowało się także rzemiosłem, między innymi krawiectwem i kuśnierstwem. Dodatkowym źródłem utrzymania była hodowla koni i bydła. Według wzmiankowanego wcześniej P. Fijałkowskiego, w Kutnie 29% hodowanych zwierząt należało do Żydów. W 1765 roku w Kutnie żyło 928 Żydów.
Wiek dziewiętnasty to okres burzliwego rozwoju społeczności kutnowskich Żydów. Sprzyjało temu między innymi wybudowanie linii kolejowej, którą przewożono towary z fabryk Łodzi. W ciągu tego stulecia liczebność Żydów w Kutnie uległa zwielokrotnieniu. O ile w 1800 roku w Kutnie żyło 1.376 Żydów - co stanowiło 70,2% wszystkich mieszkańców - to dane z 1908 roku wzmiankują już 8.978 żydowskich mieszkańców miasta. W XIX wieku w Kutnie powstało też wiele organizacji żydowskich. W tym czasie w mieście zbudowano murowaną synagogę.
Najsłynniejszym rabinem Kutna był Jehoszua Trunk, znany też pod nazwiskiem Star Szyja Trunk. W 1861 roku opuścił on Pułtusk, gdzie został oskarżony o niegospodarność i zaniedbywanie swych obowiązków religijnych. Następnie ponad trzydzieści lat spędził w Kutnie. Był autorem licznych responsów rabinicznych, znał na pamięć Biblię i Talmud.
Z rodziny Trunków wywodził się znany amerykański historyk i pisarz Jechiel Jeszaja Trunk. Kutno było także ośrodkiem studiów religijnych i Haskali, czyli żydowskiego oświecenia.
Kutno to także rodzinne miasto Szaloma Asza - wybitnego żydowskiego dramaturga, prozaika i eseisty, tworzącego w języku jidysz; autora między innymi "Boga zemsty", "Męża z Nazaretu", "Apostoła" i "Marii". Więcej informacji o tym popularnym pisarzu można znaleźć w portalu Wikipedia.
Od 1993 roku Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna im. S. Żeromskiego w Kutnie organizuje imprezy kulturalne poświęcone Szalomowi Aszowi, jego imieniem nazwano też jedną z ulic miasta.
Początek XX wieku przyniósł spadek liczby Żydów w Kutnie. Było to spowodowane działaniami wojennymi z lat 1914 - 1919, migracjami do Łodzi oraz Ameryki. Spis powszechny z 1921 roku odnotował w mieście 6.784 osoby pochodzenia żydowskiego.
Po wybuchu II wojny światowej Żydzi z Kutna zostali poddani licznym represjom. Wkrótce po zajęciu miasta, naziści spalili synagogę. Majątki Żydów zostały przejęte przez grupę folksdojczów. W czerwcu 1940 roku na terenie cukrowni "Konstancja" utworzono getto, w którym stłoczono około siedmiu tysięcy osób, w tym także Żydów deportowanych z innych miejscowości. Na tak dużą liczbę osób przypadały tylko trzy ubikacje i jedno ujęcie wody. Trudne warunki sanitarne przyniosły epidemię tyfusu, w wyniku której zmarło około trzystu chorych. Wiosną 1942 roku Żydzi z getta w Kutnie zostali wywiezieni do obozu w Chełmnie nad Nerem. Tam - w samochodach przekształconych na komory gazowe - zostali zgładzeni. Holocaust przeżyli nieliczni.
Cmentarz żydowski w Kutnie położony jest na wzniesieniu pomiędzy ulicami: Sobieskiego, Zdrojową i Tarnowskiego. Nekropolia została założona w XVIII wieku. Trudno obliczyć ilość dokonanych tu pochówków, jednak najstarsi mieszkańcy Kutna pamiętają, że w latach przedwojennych były tu setki, a może tysiące nagrobków, a jeden z naszych rozmówców użył określenia "las macew". Zakładając, że pod koniec XIX wieku w Kutnie żyło prawie dziewięć tysięcy Żydów, można z całą pewnością stwierdzić, że był to duży cmentarz. Wśród nagrobków wyróżniał się ohel znanego rabina Trunka. Do jego grobu pielgrzymowali pobożni Żydzi, zanosząc prośby o zdrowie i powodzenie w życiu osobistym.
Szalom Asz tak opisywał kutnowski beit-kwarot: "Stary cmentarz położony jest na wzgórzu, a nagrobki ocienione są drzewami. Pod każdym drzewem jest nagrobek, pod każdym nagrobkiem śpi dusza, a wszystkie spoglądają w dół na miasteczko. Grób każdego rabina otoczony jest grobami członków jego gminy, tak że można liczyć pokolenia według grobów rabinów. Część imion zmarłych słyszy się jeszcze pośród żywych. Niektóre imiona zostały wyryte w kamieniu i drewnie miasteczka, w jego uliczkach i podwórkach: zaułek reb Jochanana, podwórze reb Moszego ... Cisza panuje na cmentarzu"
O tym, jak cmentarz ten wyglądał przed wojną, możemy też dowiedzieć się dzięki nielicznym archiwalnym zdjęciom. Kilka z nich zamieszczono na stronie internetowej www.bagnowka.com.