Cmentarz gminy żydowskiej w Goworowie - przez obecnych mieszkańców potocznie nazywany "kierkutem" - znajduje się około 1 km na południowy wschód od centrum miejscowości, na wschód od wsi Wólka Brzezińska, pomiędzy drogą do Brzeźna i rzeką Orz, w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej. Lokalizację cmentarza zaznaczono na mapie okolic Różana, wydanej przez Wojskowy Instytut Geograficzny w 1935 roku.
Cmentarz zajmuje działkę geodezyjną nr 141504_2.0039.185, na planie trapezu, o powierzchni 15259 m kw. i przybliżonych wymiarach boków: 92 x 135 x 115 x 173 m.
Dokładna data założenia cmentarza nie jest znana. W 1781 r. jego istnienie zostało odnotowane w aktach wizytacji parafii goworowskiej: "Żydzi (...) niedaleko na Wólce Brzezińskiej mają swoją szkołę w domu prywatnym, do której z inszych wsi w święta swoje i inne czasy zgromadzać zwykli. Mają przy tym i miejsce do chowania się niedalekie od tejże Wólki, jakim by to miało być prawem wiedzieć nie mogę, zdaje mi się jednak, że to tylko się dzieje za konsensem dworu".
W 1851 r. cmentarz był wzmiankowany w piśmie Komisji Rządowej Spraw Wewnętrznych i Duchownych do Rządu Gubernialnego Płockiego: "[Żydzi] od lat kilkudziesięciu w osadzie Goworowo wybudowali Bóżnicę z domem dla duchownego - zaprowadzili Cmentarz Grzebalny i takowe własnym utrzymują kosztem".
Anonimowy autor wstępu do Księgi Pamięci Goworowa tak opisał cmentarz: "Cmentarz znajdował się około kilometra od miasteczka. Był dobrze utrzymany, z drzewami i zielenią, otoczony kamiennym murem. Wiele nagrobków było nieczytelnych - ze względu na ich wiek, imiona i daty zgonu zmarłych były nie do odczytania".
Z relacji mieszkańców wiadomo, że kondukty pogrzebowe docierały na cmentarz polną drogą, odchodzącą od drogi Goworowo-Grodzisk między dzisiejszymi posesjami w Wólce Brzezińskiej 33a i 34a. Przy wejściu na cmentarz znajdował się budynek, pełniący funkcję mieszkania dozorcy lub domu przedpogrzebowego. Ostatnim stróżem cmentarza był Polak o nazwisku Wiśniewski.
Cmentarz uległ częściowej dewastacji w okresie II wojny światowej. Jak podaje Jerzy Dziewirski w książce Goworowo i okolice, na polecenie niemieckich żandarmów macewy zostały użyte do utwardzania dróg oraz podjazdu do garażu na plebanii.
Proces niszczenia był kontynuowany także po wojnie. Niektórzy mieszkańcy wykorzystywali nagrobki do prac budowlanych. Podobno jeszcze niedawno hebrajskie inskrypcje można było dostrzec w fundamentach jednego z budynków przy rynku w Goworowie. W 1988 r. przynajmniej jeden nagrobek znajdował się w obrębie cmentarza.
Cmentarz został całkowicie ogołocony z macew. Wszelkie ślady grobów uległy zatarciu, teren użykowany jest jako łąka. Działka cmentarna stanowi własność prywatną, w planie zagospodarowania gminy przeznaczoną na uprawy polowe.
Granice cmentarza są czytelne dzięki otaczającemu cmentarz pasowi drzew i krzewów. Niewykluczone, że w gęstych zaroślach znajdują się pojedyncze nagrobki.
W 1988 r. wydobyto macewy z terenu plebanii i złożono je na podwórzu miejscowej biblioteki. Po kilku latach nagrobki przeniesiono do magazynu Urzędu Gminy.
W 1988 lub 1989 r. Wojciech Henrykowski wykonał zdjęcia odzyskanych macew. Fotografie zostały przekazane do Żydowskiego Instytutu Historycznego w Warszawie. Na podstawie powstałego w ten sposób materiału ikonograficznego, w 2015 r. autor niniejszego artykułu sporządził spis personaliów zmarłych.
Lp |
Imię: |
Imię ojca: |
Data zgonu: |
Informacje dodatkowe: |
1 |
Jochewed |
Izrael ha-Kohen |
25 nisan 5685 |
19.04.1925 |
|
2 |
Szmuel |
Jehuda |
24 cheszwan 5656 |
11.11.1895 |
|
3 |
Mordechaj |
Izrael Dawid |
26 tewet 5682 |
26.01.1922 |
|
4 |
Hena Lea |
Cwi |
3 tewet 5688 |
27.12.1927 |
|
5 |
Rosil (?) |
Jehuda |
22 tewet 5673 |
01.01.1913 |
|
6 |
Ester Chana |
Chaim Dawid |
29 tewet 5682 |
29.01.1922 |
mąż Izrael Sztajn |
7 |
Chaim |
Nisan ha-Kohen |
14 nisan 5660 |
13.04.1900 |
z Dobrzynia (?) |
8 |
Jakow |
Mosze |
4 ijar 5667 |
18.04.1907 |
|
9 |
Awraham Cwi Jechiel |
Cwi (?) |
[...] tamuz 5670 |
[...]07/08.1910 |
|
10 |
Chaja |
Efraim |
1 nisan 5650 |
22.03.1890 |
nazwisko Rosen, mąż Josef |
11 |
Ida Gitel |
Szabataj |
23 tewet 5668 |
28.12.1907 |
|
12 |
Nachman |
Izrael ha-Lewi |
25 kislew 5682 |
26.12.1921 |
|
13 |
Josef |
Mosze |
2 szewat 5662 |
10.01.1902 |
|
14 |
Rojza |
Beniamin |
1 tewet 5662 |
11.12.1901 |
|
15 |
Jakow Dow |
Jehuda |
17 kislew 5685 |
14.12.1924 |
|
16 |
Mordechaj Zerach |
Kalonimus |
23 elul 5682 |
16.12.1922 |
|
17 |
Sara Rachel |
|
|
|
|
18 |
Rachel |
Szalom |
7 nisan 5667 |
22.03.1907 |
|
19 |
Jakow Dawid |
Arie |
18 nisan 5665 |
23.04.1925 |
|
20 |
Awraham Josef |
Szlomo Zalman ha-Lewi |
26 elul 5681 |
29.09.1921 |
|
21 |
Brajna |
Jehuda |
18 kislew 5671 |
19.12.1910 |
|
22 |
Baruch Jehuda |
Josef |
27 cheszwan 5672 |
18.12.1911 |
|
23 |
Hinda |
Awraham Aba |
21 adar I 5687 |
23.02.1927 |
|
24 |
|
|
8 kislew 5687 |
14.11.1926 |
kobieta |
25 |
Jehuda Fiszel |
Perec ha-Kohen |
|
|
z Szerwina (?) |
26 |
Ruchama Etka |
Meir |
|
|
macewa podwójna |
27 |
Chana |
Jakow Dow |
|
|
28 |
Sara Rojzel |
Awraham |
2 [...] tewet 5667 |
|
|
29 |
Chaja Sara |
Mosze |
20 nisan 5652 |
17.04.1892 |
|
30 |
Rebeka |
Szmuel |
14 aw 5654 |
16.08.1894 |
nazwisko: Kreitman, mąż Mordechaj Josef |
31 |
Gitel |
Awraham Icchak ha-Kohen |
14 ijar 5661 |
03.05.1901 |
nazwisko: Frojerman, z Makowa, mąż: Icchak Meir, zm. w Goworowie |
32 |
Mosze Dow |
Towje Jehuda ha-Lewi |
27 nisan 5669 |
18.04.1909 |
|
33 |
Jakow Dow |
Baruch |
[...] tewet 5669 |
12.1908/01.1909 |
|
34 |
Jakow Ajzyk |
Jehuda Arie |
18 nisan 5674 |
14.04.1914 |
|
35 |
Ejdel Bracha |
|
|
|
|
36 |
Chaim |
Mosze ha-Kohen |
8 tamuz 5670 |
15.07.1910 |
|
37 |
Liba |
Mosze Dow ha-Lewi |
21 nisan 5668 |
22.04.1908 |
|
38 |
Rojza |
Eliezer |
566[...] |
|
|
39 |
Ester Ciril |
Mosze |
20 adar 5668 |
22.02.1908 |
|
40 |
Rachel |
Alter |
4 tiszri 5677 |
01.10.1916 |
|
41 |
Cwi |
|
|
|
|
42 |
Chaim Matysjahu |
Jakow |
8 siwan 5669 |
28.05.1909 |
|
43 |
Blima Hena |
Mosze ha-Kohen |
14 nisan 5671 |
12.04.1911 |
|
44 |
Rachel Lea |
Mosze Dow |
|
|
|
45 |
Pesa |
Szmuel |
18 tewet 5652 |
18.01.1892 |
|
46 |
|
Symcha |
5 aw 5696 |
24.07.1936 |
|
47 |
Mosze Jakow Jehoszua |
Izrael Chaim |
8 ijar 5673 |
15.05.1913 |
|
48 |
Jakow S[...] |
Chaim |
|
|
|
49 |
Dow [...] |
Icchak Ajzyk |
28 ijar 5673 |
04.06.1913 |
|
50 |
Awraham Zew |
Josef (Zeriachu?) |
9 siwan 5672 |
25.05.1912 |
|
51 |
Szajna [...] |
[...] Zew |
[...] tewet [...] |
|
|
52 |
Zew |
Icchak Jakow |
28 heszwan 5695 |
06.11.1934 |
|
53 |
Szlomo Jehuda |
|
|
|
|
54 |
Gedalia |
Hilel Zew |
|
|
|
55 |
Ester Perel |
Josef |
17 siwan 5679 |
15.06.1919 |
|
56 |
Aron Josef |
Awraham Icchak |
10 elul 5673 |
12.09.1913 |
|
57 |
Gerszon |
Naftali |
|
|
|
58 |
Efraim |
|
|
|
|
59 |
[...] Fajga |
|
|
|
|
60 |
Jehuda |
Cwi |
4 aw 5654 |
06.08.1894 |
|
61 |
Jakow |
Szmuel |
14 ijar 5662 |
21.05.1902 |
|
Kilkadziesiąt macew nadal składowanych jest w magazynie Urzędu Gminy Goworowo. W 1997 r. wójt Gminy Goworowo próbował zainteresować sprawą Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w Polsce.
W 2001 r. Goworowo odwiedził Ygal Stav z Izraela. Po jego wizycie sprawa zachowanych macew stała się przedmiotem korespondencji pomiędzy biurem Naczelnego Rabina Polski Michaela Schudricha a Gminą Goworowo.
Cmentarz jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków pod numerem GOW/GEZ-50.
Pożądane było oznakowanie cmentarza oraz budowa lapidarium.
tekst: K. Bielawski
Bibliografia:
Dziewirski J., Goworowo i okolice, Ostrołęka 2006.
Mironczuk J., Społeczność żydowska w okręgu bożniczym w Ostrołęce do okresu Powstania Styczniowego, "Zeszyty Naukowe OTN", nr 21, Ostrołęka 2007.
Grzybowski M. M., Katolickie kaplice dworskie oraz miejsca kultu innowierców na Mazowszu
w drugiej połowie XVIII wieku: materiały źródłowe z wizytacji kościelnych, [w:] Studia Płockie, nr. 4, Płock 1986.
Goworowo, sefer zikaron, red. Burstin A., Kossovsky D., Tel Aviv 1966.